top of page
olga-thelavart-vS3idIiYxX0-unsplash.jpg
olga-thelavart-vS3idIiYxX0-unsplash.jpg

Hoe gebruik je de kleurentheorie voor je huisstijl?

Bijgewerkt op: 26 jun 2024

Kleuren zijn niet alleen mooi om naar te kijken, maar roepen ook allerlei emoties op. Zo kunnen ze je vertrouwen geven of je blij maken. Hier kun je als bedrijf goed op inspelen, zoals vele anderen je al zijn voorgegaan.


Primaire, secundaire en tertiaire kleuren

Allereerst moet je een paar basisdingen weten. Zo is er het kleurenwiel. Dit wiel is onderverdeeld in drie primaire kleuren, namelijk rood, geel en blauw. Met deze drie kleuren kun je alle kleuren in het kleurenwiel maken. Wanneer je deze drie kleuren elk met elkaar mengt, krijg je de secundaire kleuren: oranje, violet en groen. Als laatste heb je ook nog de tertiaire kleuren, ook wel de tussenkleuren genoemd. Ik zal blauw en rood als voorbeeld nemen om het uit te leggen:


Wanneer je de twee primaire kleuren blauw en rood mengt, krijg je de secundaire kleur violet. Voeg je hier meer rood aan toe dan blauw, dan krijg je de tertiaire kleur die meer naar rood neigt. Voeg je meer blauw dan rood toe, dan neigt de tertiaire kleur meer naar blauw.



ree


Complementaire, analoge en triadische kleuren

Je weet nu welke kleuren er in een kleurenwiel zitten, maar hoe weet je welke je het beste kunt gebruiken? Hier zijn een aantal regels voor. De drie belangrijkste zijn: complementair, analoog en triadisch.


Complementaire kleuren zijn kleuren die lijnrecht tegenover elkaar in het kleurenwiel staan. Als je wilt weten wat de complementaire kleur van rood is, kijk je naar wat er aan de andere kant staat; in dit geval is dat groen.


Analoge kleuren zijn kleuren die naast elkaar in het kleurenwiel staan. Bijvoorbeeld, als je groen kiest, passen de tertiaire kleuren daarnaast erbij. Dit zorgt vaak voor een rustiger beeld dan bijvoorbeeld triadische kleuren. Gebruik daarbij een van de kleuren als hoofdkleur en de andere als steunkleuren.


Triadische kleuren zijn drie kleuren die precies even ver van elkaar in het kleurenwiel staan, zodat je er een driehoek tussen zou kunnen tekenen waarbij alle zijden even lang zijn. Ook hierbij wordt aangeraden één van deze kleuren als hoofdkleur te gebruiken en de andere twee als steunkleuren om een harmonieus beeld te creëren.


Welke emoties worden opgeroepen bij de kleuren?

Hieronder heb ik een lijstje gemaakt waarin staat welke kleuren uit het kleurenwiel welke emoties oproepen en hoe deze gebruikt kunnen worden:


Primaire en secundaire kleuren

Rood:

Emoties: Energie, passie, liefde, woede, gevaar

Toepassingen: Rode kleding kan opvallen en aantrekkingskracht uitoefenen, maar kan ook agressie uitstralen.


Geel:

Emoties: Vreugde, energie, optimisme, aandacht

Toepassingen: Geel wordt vaak gebruikt in waarschuwingssignalen vanwege de hoge zichtbaarheid en associatie met alertheid.


Blauw:

Emoties: Kalmte, betrouwbaarheid, sereniteit, melancholie

Toepassingen: Blauw wordt vaak gebruikt in zakelijke doeleinden om vertrouwen en professionaliteit uit te stralen.


Oranje (mengsel van rood en geel):

Emoties: Enthousiasme, creativiteit, avontuur

Toepassingen: Oranje kan stimulerend werken en wordt vaak gebruikt in marketing om energie en vitaliteit over te brengen.


Groen (mengsel van blauw en geel):

Emoties: Rust, groei, natuur, balans

Toepassingen: Groen wordt vaak geassocieerd met gezondheid en duurzaamheid, en wordt vaak gebruikt in omgevingen die ontspanning en balans willen bevorderen.


Violet(mengsel van rood en blauw):

Emoties: Luxe, mysterie, spiritualiteit, creativiteit

Toepassingen: Paars wordt vaak gebruikt om een gevoel van luxe en exclusiviteit over te brengen.


Bij tertiaire kleuren is het afhankelijk van welke kleur de dominante kleur is om te bepalen welke emoties het met zich meebrengt en is dus iets genuanceerder.


Neutrale kleuren

Zwart:

Emoties: Kracht, elegantie, mysterie, verdriet

Toepassingen: Zwart wordt vaak gebruikt in mode en design voor een chique en tijdloze uitstraling, maar kan ook somberheid oproepen.


Wit:

Emoties: Zuiverheid, eenvoud, onschuld, leegte

Toepassingen: Wit wordt vaak gebruikt om reinheid en minimalisme over te brengen, en kan een gevoel van ruimte en helderheid geven.


Grijs:

Emoties: Neutraliteit, balans, saaiheid, wijsheid

Toepassingen: Grijs wordt vaak gebruikt in zakelijke en moderne design settings voor een tijdloze en neutrale uitstraling.


Tools die je kunt gebruiken

Om het jezelf makkelijk te maken, zijn er veel tools online te vinden die je helpen bij het kiezen van de juiste kleuren. Zo heeft Canva een colour picker tool die je precies aangeeft wat de kleuren zijn die goed passen bij de kleur die jij gekozen hebt.


Conclusie

Door de principes van kleurentheorie toe te passen, kunnen bedrijven strategische kleuren kiezen die hun merkboodschap versterken en de gewenste emoties oproepen bij hun doelgroep. Het gebruik van de juiste kleurenschema’s kan een logo niet alleen visueel aantrekkelijk maken, maar ook een krachtig instrument zijn voor merkidentiteit en -herkenning.


Wil je graag maandelijks meer informatie en leuke tips krijgen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief!







 
 
bottom of page